Het kennismakingsgesprek



Wanneer een nieuwe leerling start in mijn nieuwkomersklas dan plannen we samen een kennismakingsgesprek. Bij dit gesprek zit er een heel verlegen meisje met een grote bril tegenover me, samen met haar moeder. Het gezin komt uit Ghana, ze is 17 en komt bij mij in de klas. Uit de overdracht van mijn collega’s van de 0-groep weet ik dat ze moeite heeft met het uiten van haar wensen en gevoelens.

Ik ga mijn lijstje vragen af: In welk land ben je geboren? Welke talen spreek je? Hoeveel jaar ben je al naar school geweest? Heb je een zwemdiploma? Allergieën? Welke vakken vind je leuk? Als laatste: welke talenten heb je? Het is een moeilijke vraag, maar dat leerlingen er vaak nog nooit bij stil hebben gestaan vind ik jammer.

Ik vervolg de procedure en ik doe mijn best om een zo compleet mogelijk beeld van haar te krijgen. Ze praat op fluistertoon en staart onder de tafel door naar de grond. Haar moeder vertelt over hun achtergrond en de keuze om naar Nederland te komen.

Aan het einde van het gesprek vraag ik: “Hebben jullie nog vragen voor mij?” Het blijft even stil. Dan zegt ze: “Juf, weet je hoe ik viool kan leren spelen?” Nee, dat weet ik niet, maar dat ga ik voor je uitzoeken. Ik leg deze vraag neer bij onze ‘Mundus&More’ coördinator. Mijn collega’s van MuMo zorgen ervoor dat leerlingen ook na schooltijd kennismaken met andere leerlingen en hun talenten kunnen ontdekken. Twee weken later ontvang ik een appje: ‘Juf, bedankt dat je me hebt geholpen met de viool.’ En een filmpje erbij. Ze staat viool te spelen in haar slaapkamer. Het klinkt niet geweldig en toch heb ik kippenvel.

We zijn nu een paar maanden verder en afgelopen maand trad ze op voor alle docenten tijdens het afscheid van een teamleider. Zo stoer!

𝑀𝑎𝑟𝑙𝑜𝑒𝑠 𝑣𝑎𝑛 𝐵𝑒𝑒𝑘 𝑤𝑒𝑟𝑘𝑡 𝑎𝑙𝑠 𝑑𝑜𝑐𝑒𝑛𝑡 𝑁𝑒𝑑𝑒𝑟𝑙𝑎𝑛𝑑𝑠 /𝑁𝑇𝟸 op ℎ𝑒𝑡 𝑀𝑢𝑛𝑑𝑢𝑠 𝐶𝑜𝑙𝑙𝑒𝑔𝑒. 𝑍𝑖𝑗 𝑔𝑒𝑒𝑓𝑡 𝑙𝑒𝑠 𝑎𝑎𝑛 𝑛𝑖𝑒𝑢𝑤𝑘𝑜𝑚𝑒𝑟𝑠𝑘𝑙𝑎𝑠𝑠𝑒𝑛 𝑒𝑛 𝑠𝑐ℎ𝑟𝑖𝑗𝑓𝑡 𝑟𝑒𝑔𝑒𝑙𝑚𝑎𝑡𝑖𝑔 𝑐𝑜𝑙𝑢𝑚𝑛𝑠 𝑜𝑣𝑒𝑟 ℎ𝑎𝑎𝑟 𝑤𝑒𝑟𝑘 𝑣𝑜𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝐴𝑚𝑠𝑡𝑒𝑟𝑑𝑎𝑚𝑠𝑒 𝐾𝑙𝑎𝑠.